1. Sauna vermindert stress

De meest voor de hand liggende reden waarom mensen een bezoek brengen aan een sauna is omdat het ontspannend werkt. Heb je weleens last van stress? Dan kan het helpen om regelmatig een sauna te bezoeken. Behalve dat je spieren en lichaam ontspannen, kom je ook mentaal tot rust.

2. Regelmatig sauna bezoek verbeterd de weerstand

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die regelmatig de sauna bezoeken, een betere weerstand hebben. Er worden meer witte bloedcellen aangemaakt, dat verhoogd de weerstand en ben je beter bestand tegen ziektes. Je bloedsomloop wordt verbeterd en je lichaam reageert op de warmte en de kou. Hierdoor maak je antistoffen aan waardoor je minder snel verkouden wordt.

3. Sauna reinigt de huid en is goed voor je haar

Glanzend haar en een stralende huid? Door de warmte in de sauna gaat je huid zweten, poriën gaan open en bloedvaten verwijden zich. Door het zweten wordt er niet alleen vocht afgevoerd,  maar ook vuil en talg. Hierdoor gaat deze er stralend uitzien! Maar ook je haar wordt mooier en glanzender van de sauna. Je hoofdhuid maakt namelijk een stof aan die het haar bevochtigt en in goede conditie houdt.

4. Sauna bevordert het herstel na een intense workout

Vermoeide spieren herstellen sneller in een sauna. Daarnaast vermindert het gewricht en spierpijn. Sport je regelmatig in een sportschool dan weet je vast ook wel dat er vaak ook een sauna aanwezig is en weet je nu ook waarom. Dus ook na het sporten is een sauna ideaal.

5. Sauna is goed voor de algehele gezondheid

Heb je ademhalingsproblemen als gevolg van bronchitis of astma? Of heb je regelmatig last van spier- of gewrichtspijn? Dan kan een sauna heel fijn zijn. De pijn en stijfheid van je spieren vermindert en ze herstellen sneller. Bovendien wordt de doorbloeding van je luchtwegen beter en je slijmvliezen worden soepeler.

6. Heerlijk slapen na een sauna bezoek

Heb je moeite om in slaap te komen? Of wordt je vaak wakker ‘s nachts? Doordat je lichaam in een sauna ontspant is de kans groot dat dit een positief effect heeft op de nachtrust. Je valt makkelijker in slaap en slaapt ook vaster.